Joop van Putten ontdekte deze site omdat hij zocht op ‘sch236’, de trawler ‘Noordster’ waarop Herman van der Horst in 1950 filmopnamen maakte voor zijn film ” ’t Schot is te boord'”. Klik op de link, er wordt een nieuwe pagina geopend met reclame en de film.
VIDEO
1 en 2 Het vakblad De Visserijwereld besteedde uitgebreid aandacht aan de tewaterlating van de Noordster en beschreef de eigenschappen van deze nieuwe logger
1 en 2 Het vakblad De Visserijwereld besteedde uitgebreid aandacht aan de tewaterlating van de Noordster en beschreef de eigenschappen van deze nieuwe logger
2A Bouwtekening Noordster bouwnummer 34
3 – Tewaterlating van de SCH-236 Noordster – Het was een koude ochtend, die 15e december van 1949. Toch was er ondanks de koude regen volk op de been. Op de werf van de Sleephellingmaatschappij Scheveningen werd voor rederij J.J. van der Toorn Azn. het casco van de SCH-236 Noordster te water gelaten. Met de bouw was in mei begonnen en het zou nog eens tot mei 1950 duren voor dat het mooie schip in de vaart zou komen.
4 Even dreigde het fout te gaan, een lijn schoot uit een blok maar met vereende krachten wisten de mensen van de Sleep helling Maatschappij Scheveningen het euvel snel te verhelpen en langzaam gleed het casco van de Noordster het water in.
5 De eerste Scheveningse logger die na de oorlog in Scheveningen werd gebouwd, Klaar om verder afgebouwd te worden.
6 Daar drijft de Noordster voor het eerst in de Scheveningse haven 15 december 1949 met de rederij en Nederlandse vlag in top
7 Vlaggetjesdag 1950 De Noordster is de blikvanger, met veel genodigde aan boord neemt de 236 deel aan de vlootparade.
8 De Noordster verlaat met gasten aan boord de Scheveningse haven tijdens vlaggetjesdag
9.Volle kracht vooruit
10 Genoeg volk aan boord die het naar de zin hebben op het campagne dek.
11 De 236 op volle kracht tijdens een flinke bries gefotografeerd vanuit de lucht
12 Het binnenlopen van de Noordster, de netten (vleet) liggen aan dek te drogen
13 De jongste bemanningsleden. De Noordster heeft inmiddels, in de winter of voorjaar van 1954 een bak gekregen
15 Het is schot is te boord, de vleet wordt geschoten.
16 De blazen liggen klaar
17 De reis zit erop, de Noordster loopt de haven van Scheveningen binnen
18 Altijd een fijne beleving voor bemanning en familie
19 Afmeren voor het kantoor van de reder J.J. van der Toorn
20 Na twee dagen is het weer zover, klaar voor vertrek, de familie gaat van boord.
21 familie en belangstellende kijken toe
22 Familie aan de kant zwaait de bemanning uit.
23 Uitgaan met een bries zwaaiend naar de familie was niet echt fijn
24 Vissersvrouwen trotseren de wind, op de achtergrond het Palmhuisje, waar de waterstanden worden aangegeven.
25 De Noordster op weg naar buiten.
25a Het blijft een mooi gezicht
26 Tussen de havenhoofden stond altijd flinke zeegang.
27 Bij het uitgaan met een bries zocht iedereen die geen wacht had meestal zijn kooi op
28 DE SCH 236 Noordster in winterse omstandigheden afgemeerd in Schotland, waarschijnlijk aan het eind van het Caladonia Canal. Wat heeft een logger daar te zoeken vraag je je dan af. Waarschijnlijk haring kopen in de Schotse havenplaats Oban
29 Begin januari, de Noordster is klaar voor de trawlvisserij.
30. Op de achtergrond de loggers die niet gaan trawlen en behouden teelt hebben
31 Aan het verval te zien ligt de Noordster in een Engelse haven, waarschijnlijk Blyth. De bemanning hebben hun nette kleren (reispakje) aan, klaar om de wal op te gaan
32 De Noordster in de beschutting van de hoge kust bij Lerwick. Een vlakke zee zoals hier te zien komt niet zo vaak voor. Shetland ligt op de route van vele Atlantische storingen, de meeste (weer) depressies ontwikkelen zich hier en blijven ook vaak hangen. Het kan daar goed spoken.
33 De Noordster varend in de Bressay Sound klaar om voor anker te gaan of de haven binnen te varen. Honden van de baai en pepermunt waren voor de Nederlandse haringvissers een begrip. Met de baai werd dan bedoeld de baai van Lerwick, het op de Shetland Eilanden (ten noorden van Schotland) gevestigde stadje. De honden uit Lerwick waren van steengoed en vonden als souvenir in menig vissershuis een plek op de schoorsteenmantel aan beide zijden van de klok. En ook pepermunt werd ruim ingekocht en mee naar huis genomen
34 Kwamen de gelovige vissers enerzijds op zaterdag reeds naar Lerwick omdat ze op zondag niet op zee wilden zijn, anderzijds is bekend dat de vissers niet vrij van bijgeloof waren. De nabij Lerwick gelegen vuurtoren van Bressay staat heel schilderachtig op een uitstekende rotspunt met daaronder een natuurlijke poort in de rots. De vissers noemde dat het poortje. Zowel de Hollandse als Engelse vissers passeerden dit poortje niet zonder een stuiver in het water te gooien. Dan pas was je zeker van een veilige aankomst.
35 De Noordster op weg voor een nieuwe reis.
36 Drie loggers van rederij J.J. van der Toorn (JJ) liggen afgemeerd aan de kade van Lerwick. De 167, 236 en 310.
37 De brug van de Noordster met daarvoor de winch
38 Close-up foto van de brug, op de houten sponningen zitten klampjes. Die dienen om houten luiken voor de ramen te plaatsen als het schip wordt opgelegd.
39 Begin van de haringteelt 1954, de afhouder van de Noordster komt aan boord voor waarschijnlijk zijn eerste reis. Op 24 mei om 12 in de nacht vertrekken de eerste Scheveningse loggers op jacht naar de Hollandse nieuwe.
40 Op vrijdag middag 28 mei 1954 brengt in IJmuiden de Noordster SCH 236 als eerste de Hollandse nieuwe aan de wal. Met De Hollandse en rederij vlag in top meert de logger af aan de tegeltjesmarkt.
41 Onder grote belangstelling wordt de haring getoond.
42 De kantjes (tonnen) met haring wordt van boord getakeld en worden met de vrachtwagen naar Scheveningen vervoerd waar de afslag zal plaatsvinden
43 Zomers beeld de Noordster op weg naar de visgronden
44 De vleet is binnengehaald, de bemanning is aan het haring kaken.
44a Een andere logger komt even praaien
45 Een andere logger van de rederij op sleeptouw
46 Ook binnen de haven manouverend, zonder hulp van een sleepboot
46a Nog een sleepje een welkome extra verdienste voor de bemanning…sleeploon
47 Vlaggetjesdag 1951 de Noordster heeft veel bekijks
48 De Noordster los van de kant in de nieuwe haven
49 Langzaam varend door de smalle pijp die de oude en nieuwe haven met elkaar verbinden
50 De kok in het kombuis
51 Veel belangstelling van toeschouwers tijdens vlaggetjesdag 1960
52 Vlaggetjesdag 1960 met genodigden aan boord
53 SCH 236 was één van de eerste Scheveningse loggers met een verhoogd achterdek (campagnedek) waar onderdeks een apart eetruimte (messroom) was. Let op de aluminium eetschalen
54 De jonge garde, vermoedelijk met prenters voorin
55 Met mooi weer aan dek, liggend aan de vleet
56 Niet scherp maar toch te mooi om niet te laten zien
58 Het einde als vleetlogger. De Noordster In november 1968 als sportvisser. Drie Scheveningse loggers zijn verkocht aan de in IJmuiden gevestigde N.V. Sportvisserijmaatschappij Noordzee. Het betreft de SCH 32, SCH 159 en SCH 236. De loggers behouden hun visserijnummer en naam.
59 In 1972 werd de Noordster opgekocht door de Sleephelling Mij Scheveningen, voorzien van een nieuwe motor (960 pk Deutz) en een nieuwe brug. Daarbij werd de Noordster verbouwd en ingericht voor de bokkenvisserij
60 Het is een totaal ander schip geworden.
61 In 1973 worden W Rog en J.C. Buis de nieuwe eigenaren
62 De SCH 72 Ali ex SCH 236 Noordster als bokken visser op weg naar de visgronden.
63 Kenners zien altijd weer de Noordster erin terug
64 1978 De Noordster als Aurora gebruikt voor de sportvisserij
65 Aurora G van Rederij Groen in gebruik bij de offshore.
66 De Noordster is weer terug in Scheveningen en onder zijn oorspronkelijke naam en nummer
67 En zo zal de Noordster er weer uit gaan zien, om dat te bereiken is op 30 september 2016 de Stichting Noordster Terug Op Scheveningen opgericht. Het doel van die stichting is kort gezegd; het terugbrengen van het offshore schip m.s. Aurora in de oorspronkelijke staat waarin en het daarna gebruiken als ‘museumlogger’. Met behulp van vrijwilligers – een zogenaamde ‘Graaiploeg’ – wordt er weer een vleetlogger van gemaakt, waarmee vroeger met de vleet en trawl op haring werd gevist
68 Na afloop van de overdracht van de SCH 236 van Rederij Groen aan het bestuur van de Stichting SCH 236 Noordster terug op Scheveningen kregen de eerste ‘vrienden’ en ‘leden van de Graaiploeg’ hun monsterboekje uitgereikt onder het toeziend oog van de beschermvrouwe van de SCH 236 en de ontwerper Nico Buijs sr.